Huomioita

Huomioita

Lihan filosofi Rinzai Gigen

ZenPosted by Timo Klemola Thu, March 24, 2011 11:52:09

Aina silloin tällöin tulee mainittua Kiinassa 800-luvulla eli Tang-dynastian aikana vaikuttanut zen-munkki Linji tai japaniksi Rinzai, jonka nimi esiintyy oman zen-linjani nimessä. Kirjoitin edellisissä huomioissa pari huomiota filosofiasta, jota kutsuin ruumiittomaksi. Millaista sitten olisi filosofia, jossa liha on kohdallaan, jossa veri virtaa edelleen suonissa ja ruoka suolissa? Ei, en tarkoita tällä ranskalaisen Maurice Merleau-Pontyn filosofiaa, puhun nyt Rinzaista, tuosta 1200-vuotta sitten vaikuttaneesta zen-munkista. Hänen puheitaan ja tarinoita hänestä on säilynyt yhden ohuen kokoelman verran, joka on käännetty myös englanniksi. Yksi käännös on Irmgard Schloeglin The Zen Teaching of Rinzai. Kirja löytyy pdf-tiedostona netistäkin. Aloitin joskus tämän kirjan kääntämisen, mutta se jäi kesken. Tässä muutama ote. Heti alkuun ehkä kuuluisin:

***

Mestari istui korkealle tuolilleen ja sanoi: "Punaisessa lihakasassanne asustaa tosi ihminen, joka ei kuulu mihinkään luokkaan, ja joka lakkaamatta kulkee sisään ja ulos kasvojenne rei'istä. Te, jotka ette ole vielä todistaneet häntä, pitäkää varanne, pitäkää varanne."

Silloin yksi munkki astui esiin ja kysyi, millainen oli tämä todellinen ihminen, joka ei kuulu mihinkään luokkaan.

Mestari astui alas istuimeltaan, tarttui munkkia rinnuksista ja huusi: "Puhu! Puhu!"

Munkki epäröi.

Mestari sysäsi munkin pois ja sanoi: "Todellinen ihminen, joka ei kuulu mihinkään luokkaan - mikä paskatikku!"

Sitten hän palasi huoneeseensa.

***

Tien seuraajat, mieli on olio jolla ei ole muotoa mutta silti se täyttää kaikki kymmenen ilmansuuntaa. Silmässä sitä kutsutaan näkemiseksi, korvassa kuulemiseksi, nenässä haistamiseksi, suussa puhumiseksi, käsissä tarttumiseksi, jaloissa kävelemiseksi. Perustaltaan se on vain yksi valo, joka hajoaa kuudeksi aistiksi. Koska mieli on ei-olemassaoleva, olet vapaa siinä paikassa, missä olet. Miksi puhun näin? Siksi että näen, miten ryntäilette edestakaisin mieli kuohuksissa ja juututte vanhojen mestareiden virittämiin turhanpäiväisiin ansoihin. Tien seuraajat, omaksukaa minun asenteeni ja leikatkaa irti Sambhogakaya Buddhan ja Nirmanakaya Buddhan päät. He, jotka tyytyvät saavuttamaan vain Bodhisattvojen kymmenen tasoa, ovat kuin orjia. He, jotka ovat tyytyväisiä saavutettuaan universaalin ja ihmeellisen heräämisen, muistuttavat häpeäpaaluun ketjulla sidottuja vankeja. Pyhimyksiä ja erakkobuddhia voisi verrata sontaan käymälässä, heräämistä ja nirvanaa aasien liekapuuhun. Miksi näin? Teillä on vaikeuksia, koska ette ole vielä ymmärtäneet kolmen asamkhyeya kalpan tyhjyyttä.

Näin ei tee todellinen tien seuraaja, joka pyyhkii pois vanhan karmansa hyväksymällä olosuhteet sellaisina kuin ne ovat. Hän antaa asioiden kulkea omalla painollaan. Hän pukeutuu niin kuin sopii, hän lähtee kun haluaa, jää jos siltä tuntuu. Koskaan hänen mieleensä ei tule etsiä buddhuutta. Miksikö? Eräs vanha mestari on sanonut näin: "Jos etsit Buddhaa tahtosi avulla, hänestä tulee syntymän ja kuoleman suuri ennusmerkki.

***

Kunnianarvoisat kuulijat, käyttäytykää niin kuin normaalisti käyttäydytte ja pidättäytykää harhakuvitelmista. Aina löytyy joku kaljupää, joka ei osaa erottaa oikeaa väärästä. He kuvittelevat näkevänsä jumalia ja paholaisia; osoittavat joskus itään, joskus länteen; puhuvat mielellään kauniista säästä tai sadeilmoista. Jonakin päivänä he joutuvat kohtaamaan Yaman (kuoleman tuomarin), maksamaan velkansa ja nielemään punahehkuisia rautapalloja. Te olette hyvien perheiden poikia ja tyttäriä, älkää te takertuko heidän ketuntemppuihinsa ja menettäkö järkeänne. Sokeat tyhmyrit! Varmasti koittaa aika, jolloin joudutte maksamaan ylöspitonne.

***

Arvoisat Tien seuraajat, mikä on se Dharma, josta minä puhun? Minä puhun mielen perustasta (mielen maa), siitä joka kykenee tunkeutumaan yhtä hyvin maalliseen kuin pyhään, puhtaaseen ja epäpuhtaaseen, absoluuttiseen totuuteen ja suhteelliseen totuuteen. Olennaista on kuitenkin, että ette tee sellaisia erotteluita kuten maallinen ja pyhä, puhdas ja epäpuhdas, absoluuttinen ja suhteellinen totuus ja sitten kuvittele, että nimeämällä ne tuntisitte ne. Ihminen ei voi tuntea sitä, mikä on absoluuttista mikä suhteellista totuutta, maallista tai pyhää, vain nimen perusteella. Tien seuraajat! Ymmärtäkää tämä ja käyttäkää tätä, mutta älkää antako tällaisia nimiä. Kutsun tätä "salaperäiseksi periaatteeksi".

***

Tien seuraajat, älkää antako vanhojen mestareiden huijata itseänne, heidän, jotka joka paikassa julistavat: "Minä tunnen zenin, minä ymmärrän Tien." Sanat virtaavat heidän suustaan kuin vuoristopurot. Kaikki tämä on vain helvetillistä karmaa synnyttävää toimintaa. Todellinen Tien opiskelija ei etsi maailmasta vikoja. Hän pyrkii näkemään selkeästi - heti, hukkaamatta aikaa. Täydellisesti selkeä näkemys - siinä kaikki. Muuta ei ole.

***

… Puhuu kuin Yrjö Kallinen!!

  • Comments(0)