Huomioita

Huomioita

Samaanien matkassa 1

MuutPosted by Timo Klemola Tue, July 25, 2017 11:20:33

Sain soiton joskus puoli vuotta sitten luostolaiselta ystävältäni Kari ”Snuupi” Sunnelalta, että hän oli hankkinut tutkimusluvan uskontotieteen emeritus professorin Juha Pentikäisen arkistoon, jota säilytetään Inarin saamelaiskulttuurikeskuksessa Sajoksessa. Hän oli myös soittanut Pentikäiselle ja ja he olivat keskusteleet pitkään samanismista ja erityisesti samanistisesta liikkeestä tai liikekielestä. Pentikäinen paljon samaaneja tutkineena ja useiden Siperiaan suuntautuneiden kenttätutkimusmatkojensa seurauksena tunsi hyvin samaanikulttuurin, heidän rituaalinsa ja maailmankuvansa, mutta liikkeen tai liikekielen näkökulma oli hänellekin uusi. Hän kertoi Snuupille, että hänen Inariin sijoitetussa arkistossaan on satoja tunteja videoita ja filmimateriaalia samanistisista rituaaleista ja että arkistot ovat vapaasti tutkijoiden käytössä. Että ei muuta kuin arkistoja kaivelemaan.

Snuupi tarttui tapansa mukaan tuumasta toimeen ja jätti tutkimuslupahakemuksen. Kun hän soitti minulle, hänelle oli tullut juuri tieto, että lupa-asiat ovat kunnossa. En voinut olla sanomatta, että minä haluan tähän projektiin myös mukaan. Samanismi on erityisesti pohjoisen kansojen luonnonuskonto, jota katsotaan harjoitetun jostain kivikauden hämärästä aina tähän päivään asti. Kivikautisten kalliomaalausten katsotaan edustavan samanistisista maailmankuvaa. Lapin noidat ovat edustaneet lappilaista samanismia ja jotkut tukijat katsovat kalevalaisen runoperinteen kertovan vanhasta suomalaisesta samaanikulttuurista.

Snuupi on ikänsä ollut kiinnostunut samanismista eräänlaisena esittävän taiteen alkumuotona. Hän on itse sirkustaiteilija ja –opettaja, stunt-näyttelijä, ohjelmapalveluyrittäjä ym. Omissa tuli- ynnä muissa esityksissään hän on yhdistellyt erilaisia liike-elementtejä aina Shaolin-pohjaisista kamppailutaidoista samanistiseen liikkeeseen. Ehkä voi sanoa, että hän muutti aikanaan Lappiinkin etsiessään omalle liikkeelleen samanistisia alkujuuria. Ja nyt oli tilaisuus päästä todella alkujuurille, tosin videoiden välityksellä, mutta se ei ollut vähän.

Itse innostuin asiasta heti, koska samanistinen liike on tavallaan myös eräänlainen alkuliike, missä tanssi ja muu esittävä taide on saanut ensi-ilmauksensa. Kiinalaisessa kamppailuperinteessä on monia samanistisia elementtejä, mutta erityisesti mielikuvien käyttö ja samaistuminen eläimiin ja niiden liikkeisiin yi quanin taidossa on minulle erityisen läheinen ja kiinnostava. Yi quanin eläintansseja ei minusta voi loppuun asti ymmärtää, jos ei ymmärrä samanistista maailmankuvaa ja ihmisen ja eläimen yhteyttä tai samuutta tässä maailmankuvassa. Itseäni tietysti kiinnosti samaanin liike ja maailmankuva myös liikkeen ja kehollisuuden filosofian kannalta yleisemminkin.

Saimme sovitettua heinäkuulle pari päivää, jonka voisimme sitten yhdessä istua Sajoksen arkistoissa Pentikäisen videoiden ääressä. Parissa päivässä ei paljoa ehtisi, mutta nyt voisi saada ainakin jonkinlaisen alustavan kuvan siitä, mitä arkistot sisältävät. Valmistauduin matkaan hankkimalla Pentikäisen kirjan ”Samaanit. Pohjoisen kansojen elämäntaistelu.” (Helsinki 2006, 3. p.) Sitä sitten lueskelin auton takapenkillä, kun suuntasimme perheen kanssa auton nokan kohti pohjoista. Päätimme suhtautua projektiin avoimella mielellä ja katsoa rauhassa, mitä siitä jäisi käteen. Snuupin mielessä liikkui luultavasti jokin taiteellinen projekti, johon arkistoista voisi saada ideoita jonkinlaiseen ”autenttiseen samaaniliikkeeseen”, itse ajattelin, että tämä matka aivan varmasti syventäisi ymmärrystäni samanismista, saamelaisuudesta ja ehkä myös suomalaisuuden juurista. Esiin ehkä nousisi myös jonkinlainen ”alkuperäinen liike”, josta voisi olla jopa hyötyä ja iloa asahin liikkeen kehittämisen kannalta.

[Kuva matkalta Oulun Nallikarilta.]







  • Comments(0)