Huomioita

Huomioita

Zen ja valokuvaamisen taito 8

ValokuvausPosted by Timo Klemola Thu, April 02, 2015 11:04:17

8. Pienoiskuva pelkistää ja innostaa

Kyllä kameroiden tekniikallakin on merkitystä kuvauskokemuksen kannalta. Vaikka kuinka yrittäisin kirjoittaa kuvaamisesta sanomatta sanaakaan kameran tekniikasta, se ei taida onnistua. Tekninen kehitys on ollut niin valtava, että se on muuttanut myös kuvausprosessin. Kuvaamisen prosessi on itse asiassa muutamassa vuodessa muuttunut täysin. Kamera ei enää vain vangitse kuvaa, vaan näyttää sen saman tien. Tämähän on ennen kuulumatonta. Vielä muutama vuosi sitten kuvaajan piti odottaa ainakin tunteja, mutta usein päiviä tai viikkoja ennen kuin hän saattoi katsoa, mitä tuli kuvattua. Kun nyt otat kuvan, voit heti katsoa sitä kameran näytöltä. Kamera kehittää kuvan heti. Kun saat kameralta palautteen välittömästi, se vaikuttaa myös kuvauskokemukseesi. Se ohjaa kuvausprosessia, mutta vaikuttaa myös prosessin synnyttämään tunneaistimukseen.

Pienoiskuva voi olla pelkistävä, innostava ja sopivasti harhaanjohtava. Olen ollut usein tilanteessa, missä olen ajatellut löytäneeni hyvän kuvan. Olen ottanut kuvan ja katsonut sitä kameran näytöltä. Siinä! Hieno! Olen innoissani kuvannut kohdetta, ehkä maisemaa, kunnes kuvausinto on hiipunut. Kameran pienoiskuva on jatkuvasti näyttänyt upeaa kuvaa. Olen palannut tyytyväisenä kuvausretkeltä ja siirtänyt kuvat koneelle. Mittakaavan vaihduttua kuva onkin kadonnut. Isolta näytöltä katsottuna kuvasta onkin tullut yhdentekevä. Pienoiskuva on tehnyt pelkistyksen, jossa kuva näyttää hyvältä. Ehkä isommassa kuvassa näkyvät monet yksityiskohdat pilaavatkin sen. En tiedä, mutta ilmiö on mielenkiintoinen. Tietokoneella kuvaan voi pettyä, mutta voi käydä myös päinvastoin. Vasta tietokoneella voi kuvasarjasta löytyä kuva, jota ei tiennyt olevan olemassakaan.

Hienoa on kuitenkin, että pienoiskuvan pelkistys voi toimia innoittajana, joka auttaa kuvausprosessille antautumisessa. Kokemus voi olla yhtä voimakas, yhtä syvä, kuin silloin, kun tuloksena syntyy myös kuvia. Tällainen tilanne näyttää erityisen hyvin zen-kuvauksen keskeisen ominaispiirteen: olennaisinta ei ole prosessin lopputulos, kuva, vaan itse prosessi. Mutta – kyllä kuvakin on tärkeä. On omalaatuinen kehomielen harjoittamisen lainalaisuus, että siitä joutuu puhumaan ristiriitaisilla käsitteillä. Harjoituksessa ei ole päämäärää, tärkeää on itse prosessi, mutta samalla päämäärä myös on. Se sekä on ja ei ole yhtä aikaa. Harjoitus näyttää myös kielemme rajallisuuden.

Kuvausprosessi on tietysti monivaiheinen eikä yleensä lopu kuvaushetkeen. On oma kokemuksensa kehittää kuva tietokoneella, tarkastella sitä, palauttaa mieleen kuvaustapahtuman tunne ja pyrkiä siirtämään se kehitettävään kuvaan. Tässä syntyy usein myös uusi tunnelataus, joka voi saada ilmaisunsa kuvassa.

Edelleen on oma kokemuksensa jakaa kuva muiden kanssa. Vasta silloin kokemus on täysi, kun kuva astuu myös muiden katsottavaksi. Silloin se muuttuu myös muiden kehomielen kokemukseksi. Kuvan kannalta tämä on olennaista. Ei se halua koskettaa vain minua, vaan meitä kaikkia. Tämä on syy, miksi kuva alun pitäen haluaa tulla löydetyksi. Tällaisia kuvia kuvan etsijä toivoo löytävänsä. On ilo jakaa kuva, joka osoittaa kohti jotakin isompaa, mitä se itse on. Tämä on perustava zenin teema: osoittaa yksityisen kautta kohti universaalia. Samaan pyrkii lyhyt haiku-runo. Vaikka tämä: Hiljainen lampi/ sammakko hyppää / veden ääni (Basho).






  • Comments(0)//visiot.terapiakortit.com/#post133